Care este valoarea adaugata a certificarii si acreditarii românesti ?

Prof.univ.dr.ing. Nicolae George DRAGULANESCU Universitatea Politehnica Bucuresti
Fulbright Visiting Scholar, Universitatea din Pittsburgh
Secretar general al Fundatiei Române pentru Promovarea Calitatii
Auditor al calitatii (EOQ-DGQ), Asesor EFQM, Evaluator FPRC-JMJ

Rolul certificarii si acreditarii în economia de piata mondializata
În economia de piata, este foarte importanta credibilitatea pe piata a unui produs / serviciu, a furnizorului acestuia (mai ales daca el a implementat un sistem al calitatii !) si chiar a unei persoane. De exemplu, cu cât credibilitatea unui produs/ serviciu este mai ridicata, cu atât acesta va circula mai usor între diferite tari si chiar se va vinde mai bine (va fi deci mai competitiv), întrucât autoritatile publice si consumatorii vor avea o mai mare încredere în el. Iar daca exista si o credibilitate adecvata a furnizorului, se poate asigura astfel cresterea competitivitatii, a cifrei de afaceri si a profitului acestuia.
În contextul mondializarii pietei si al diversificarii si înnoirii tot mai rapide a produselor / serviciilor oferite pe piata, a aparut necesitatea unor noi practici de dezvoltare a credibilitatii produselor / serviciilor, producatorilor / prestatorilor si persoanelor.
Simpla afirmatie a unui producator / prestator cu privire la presupusa calitate a produsului / serviciului sau (de exemplu prin publicitate în mass-media) nu mai poate fi astazi suficienta – în conditiile mentionate mai sus – pentru a genera încrederea consumatorilor si a declansa decizia acestora de-a achizitiona un anumit produs / serviciu, realizat de un anumit producator / prestator.
Printre solutiile practicate – în prezent, tot mai frecvent, mai ales în tarile industrial dezvoltate – în scopul cresterii credibilitatii pe piata sunt (în ordine crescatoare a costurilor si dificultatilor implicate):
1. îmbunatatirea continua
2. testarile comparative de produse / servicii (cu publicarea rezultatelor acestora si a clasamentelor astfel obtinute)
3. certificarea produselor / serviciilor si/sau a sistemelor calitatii, acreditarea.
Credibilitatea unei persoane, a unei organizatii sau a unui produs / serviciu rezulta din predictibilitatea pe termen cât mai lung a comportamentului acesteia / acestuia. Pe piata, aceasta credibilitate genereaza încrederea consumatorului în produsul / serviciul respectiv sau în organizatia / persoana avuta în vedere. Astfel, în timp, el ajunge sa selectioneze si sa achizitioneze doar acele produse / servicii în care poate avea încredere si care provin de la un producator / prestator în care, de asemenea, poate avea încredere.
În statele membre ale Uniunii Europene se poate asigura LIBERA CIRCULATIE A BUNURILOR (PRODUSELOR) doar daca acestea nu pun în pericol sanatatea si viata oamenilor si nu afecteaza calitatea mediului înconjurator. În mod similar se pune problema si pe piata fortei de munca, întrucât în tot mai multe locuri de munca nu se mai pot angaja decât persoane realmente credibile.
De regula, credibilitatea pe piata se dobândeste lent si este costisitoare, dar se poate pierde rapid si…pe gratis!
Mai multe detalii direct la sursa: http://www.ndragulanescu.ro/publicatii/JP36.pdf
1 răspunde

Comentariile sunt închise.