Care este valoarea adaugata a certificarii si acreditarii romanesti ?

Prof.univ.dr.ing. Nicolae George DRAGULANESCU Universitatea Politehnica Bucuresti
Fulbright Visiting Scholar, Universitatea din Pittsburgh
Secretar general al Fundatiei Romane pentru Promovarea Calitatii
Auditor al calitatii (EOQ-DGQ), Asesor EFQM, Evaluator FPRC-JMJ

Rolul certificarii si acreditarii in economia de piata mondializata
In economia de piata, este foarte importanta credibilitatea pe piata a unui produs / serviciu, a furnizorului acestuia (mai ales daca el a implementat un sistem al calitatii !) si chiar a unei persoane. De exemplu, cu cat credibilitatea unui produs/ serviciu este mai ridicata, cu atat acesta va circula mai usor intre diferite tari si chiar se va vinde mai bine (va fi deci mai competitiv), intrucat autoritatile publice si consumatorii vor avea o mai mare incredere in el. Iar daca exista si o credibilitate adecvata a furnizorului, se poate asigura astfel cresterea competitivitatii, a cifrei de afaceri si a profitului acestuia.
In contextul mondializarii pietei si al diversificarii si innoirii tot mai rapide a produselor / serviciilor oferite pe piata, a aparut necesitatea unor noi practici de dezvoltare a credibilitatii produselor / serviciilor, producatorilor / prestatorilor si persoanelor.
Simpla afirmatie a unui producator / prestator cu privire la presupusa calitate a produsului / serviciului sau (de exemplu prin publicitate in mass-media) nu mai poate fi astazi suficienta – in conditiile mentionate mai sus – pentru a genera increderea consumatorilor si a declansa decizia acestora de-a achizitiona un anumit produs / serviciu, realizat de un anumit producator / prestator.
Printre solutiile practicate – in prezent, tot mai frecvent, mai ales in tarile industrial dezvoltate – in scopul cresterii credibilitatii pe piata sunt (in ordine crescatoare a costurilor si dificultatilor implicate):
1. imbunatatirea continua
2. testarile comparative de produse / servicii (cu publicarea rezultatelor acestora si a clasamentelor astfel obtinute)
3. certificarea produselor / serviciilor si/sau a sistemelor calitatii, acreditarea.
Credibilitatea unei persoane, a unei organizatii sau a unui produs / serviciu rezulta din predictibilitatea pe termen cat mai lung a comportamentului acesteia / acestuia. Pe piata, aceasta credibilitate genereaza increderea consumatorului in produsul / serviciul respectiv sau in organizatia / persoana avuta in vedere. Astfel, in timp, el ajunge sa selectioneze si sa achizitioneze doar acele produse / servicii in care poate avea incredere si care provin de la un producator / prestator in care, de asemenea, poate avea incredere.
In statele membre ale Uniunii Europene se poate asigura LIBERA CIRCULATIE A BUNURILOR (PRODUSELOR) doar daca acestea nu pun in pericol sanatatea si viata oamenilor si nu afecteaza calitatea mediului inconjurator. In mod similar se pune problema si pe piata fortei de munca, intrucat in tot mai multe locuri de munca nu se mai pot angaja decat persoane realmente credibile.
De regula, credibilitatea pe piata se dobandeste lent si este costisitoare, dar se poate pierde rapid si…pe gratis!
Mai multe detalii direct la sursa: http://www.ndragulanescu.ro/publicatii/JP36.pdf
1 răspunde

Comentariile sunt închise.