In cadrul unui audit de certificare ISO 9001, auditorii verifica, prin sondaj, documente sau informatii din cadrul organizatiei cu scopul de a aduna dovezi ale conformitatii cu cerintele Sistemului de Management al Calitatii:
Astfel, pe parcursul auditului de certificare ISO 9001, auditorii:
- evalueaza conformitatea organizatiei cu:
-
- cerintele legale,
- cerintele standardului ISO 9001:2015 si
- cerintele specifice organizatiei respective.
Documentele care se verifica, in cazul auditului de certificare ISO 9001, sunt:
- Documentatia Sistemului de Management implementat: Manuale (Manualul Calitatii, de Mediu, etc), Procedurile de sistem, Procedurile operationale si Inregistrarile (formularele completate) aferente.
- Documentele necesare din punct de vedere legal pentru functionare organizatiei / desfasurarea activitatii, daca este cazul – de exemplu autorizatii ISCIR, ANRE;
- Contractele cu clientii (finalizate sau in derulare) si toate inregistrarile aferente, de la inceperea colaborarii pana la finalizare – ex : cerere oferta –ofertare -comanda-contract-facturi –livrare produs/serviciu);
- Contractele incheiate cu furnizorii, in special cei mai importanti, si inregistrarile aferente: Nir-uri, comenzi lansate catre furnizori, declaratii de conformitate, certificate de calitate.
- Documentele (contract/comanda, inregistrari doveditoare:procese verbale, facturi, etc) aferente proceselor externe care influenteaza calitatea produsului/serviciului furnizat, de exemplu: contract pentru mentenanta utilajelor, mentenanta IT, servicii transport si alte servicii subcontractate;
- Documentele aferente departamentului de resurse umane care atesta structura personalului (organigrama, lista personal, etc) si care atesta competenta personalului / angajatilor (diplome, certificate, atestate, etc)
- Documentele aferente mentenantei echipamentelor de lucru ( contracte cu firme externe, procese verbale, facturi, etc.). Dovezi pentru verificarea metrologica a unui echipament de masurare si monitorizare ( daca este cazul).
- Documentele aferente mentenantei IT: servere, hard diskuri externe, programe de licenta si devirusare.
- Documentele aferente mediului de lucru, in cazul in care necesita conditii speciale.
- etc.
In urma auditului de certificare ISO 9001, auditorii intocmesc un raport de audit in care mentioneaza:
– dovezile pentru conformitatea cu cerintele sistemului de management al calitatii / standardului ISO 9001,
– neconformitatile constatate si clasificarea acestora (minore / majore),
– recomandarea auditorului privind acordarea certificatului ISO 9001.
In cazul in care organizatia trece cu succes de auditul de certificare ISO 9001, Organismul de Certificare emite certificatul ISO.
Incepand cu acest moment, compania / organizatia este certificata ISO 9001 iar clientul poate folosi certificatul pentru a-si atinge obiectivele de business.
Pe parcursul perioadei contractuale, care de regula este de 3 ani, Organismul de Certificare va efectua si audituri de supraveghere, conform clauzelor contractului de certificare. In cadrul unui audit de supraveghere auditorii verifica daca organizatia a mentinut sistemul de management certificat si implementat initial.
Trecerea cu succes a auditului de supraveghere atesta continuitatea valabilitatii certificatului ISO 9001.