Certificate ISO 9001 / ISO 14001 / OHSAS 18001 / Alte Standarde pentru participarea la licitatii / achizitii publice

Societatile / Organizatiile care participa la licitatii publice, trebuie sa prezinte un “certificat iso acreditat de Organismul National de Acreditare sau orice alt Organism similar pe plan international” sau un „certificat ISO sau echivalent”, in cazul in care in caietul de sarcini se mentioneaza acest lucru.

Cele mai comune certificate ISO pentru licitatii sunt certificatele de calitate (certificat ISO 9001), certificat ISO 14001 – Mediu si certificat OHSAS 18001 – Sanatate si Securitate Ocupationala.

In functie de domeniul licitatiei, mai sunt si alte tipuri de certificate ISO pentru licitatii, care se solicita ca o conditie de participare la achizitii publice (criteriu de calificare si selectie).

De asemenea, sunt cazuri in care se solicita numai dovada implementarii unui sistem de management – de exemplu Sistemul de Management al Calitatii, Sistemul de Management de Mediu, Sistemul de Management al Sanatatii si Securitatii Ocupationale.

In privinta certificatelor ISO pentru licitatii / participarea la licitatii publice, legislatia din Romania prevede urmatoarele:

Confrom Ordin nr. 509 din 14 septembrie 2011 (Ordinul 509/2011) privind formularea criteriilor de calificare si selectie, emis de Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice:

  • Anexa 1:”prezentarea certificatului ISO 9001 de la producator/distribuitor” ; in lipsa certificarii ISO 9001, ”invitatia de participare nu se accepta/valideaza”.
  • Anexa 3 ”In privinta standardelor de asigurare a calitatii, autoritatile contractante pot solicita, in vederea calificarii si selectiei operatorilor economici, potrivit dispozitiilor art. 191-196 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 337/2006, cu modificarile si completarile ulterioare, fara a se limita exclusiv la cele prezentate, standarde precum: ISO 9001 in domeniul calitatii sau echivalent; ISO 14001 pentru sistemul de management de mediu sau echivalent etc.

Conform Art.188 din Ordonanta de Urgenta nr. 34 din 19 aprilie 2006 actualizata privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii: atunci cand se aplica procedura pentru atribuirea unui contract de furnizare, autoritatea contractanta are dreptul de a le solicita ofertantilor, in scopul verificarii capacitatii lor tehnice si profesionale, ”certificate sau alte documente emise de organisme abilitate in acest sens, care sa ateste conformitatea produselor, identificata clar prin referire la specificatii sau standarde relevante”.

Pe langa legislatia in domeniul achizitiilor publice, indicatii privind certificarea ISO / certificatele ISO pot fi gasite si in cele doua coduri:

Codul de bune practici in achizitiile publice –Ministerul Finantelor Publice.
Cod de conduita etica in achizitiile publice – Autoritatea Nationala pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice.

UPDATE – APRILIE 2025

I. Legea nr. 98 din 2016 privind achizitiile publice – versiune actualizata la 13.06.2024 

Articolul 200

Art. 200. – (1) In cazul in care autoritatea contractanta impune operatorilor economici obligatia prezentarii unor certificari specifice, acordate de organisme independente care atesta respectarea de catre acestia a anumitor standarde de asigurare a calitatii, inclusiv privind accesibilitatea pentru persoanele cu dizabilitati, sau standarde ori sisteme de management de mediu, aceasta se va raporta la sistemele de asigurare a calitatii bazate pe seriile de standarde europene relevante certificate de organisme acreditate.

(2) Autoritatea contractanta are obligatia, in conformitate cu principiul recunoasterii reciproce, de a accepta certificate echivalente cu cele prevazute la alin. (1), emise de organisme de certificare acreditate stabilite in alte state membre.

Sursa: https://anap.gov.ro/web/legea-nr-982016-privind-achizitiile-publice/  https://anap.gov.ro/web/wp-content/uploads/2022/10/Legea-nr.-98-din-2016-privind-achizitiile-publice-versiune-actualizata-la-13.06.2024.pdf

II. „INDRUMAR METODOLOGIC PENTRU FORMULAREA CRITERIILOR LEGATE DE STANDARDE IN DOCUMENTATIILE DE ATRIBUIRE” elaborat de ANAP – AGENTIA NATIONALA PENTRU ACHIZITII PUBLICE impreuna cu ORGANISMUL NATIONAL DE STANDARDIZARE:

„Organismele de certificare trebuie sa fie conforme cu standarde specifice activitatilor de audit si certificare.
Acest lucru se verifica prin acreditare, drept pentru care certificatele trebuie sa fie eliberate de organisme de certificare acreditate.
Nota: Un certificat eliberat de un organism de certificare trebuie sa poarte sigla unui Organism de Acreditare din lista disponibila pe site-ul IAF – Forumul International de Acreditare;(…)”

III. Prevederile art. 2 art. 3 si art: 7 din Ordonanta Guvernului nr. 23/2009.
Articolul 2:

(1) In sensul prezentei ordonante, termenul „acreditare” si expresiile „organism national de acreditare”, „evaluare a conformitatii” si „organism de evaluare a conformitatii” au semnificatia prevazuta in Regulamentul (CE) nr. 765/2008 al Parlamentului European si al Consiliului.

(2) Prin expresia schema de acreditare specifica se intelege setul de reguli si cerinte aplicabile organismului national de acreditare si organismelor de evaluare a conformitatii, stabilite in scopul atestarii competentei acestora din urma de a realiza sarcinile specifice de evaluare prevazute in legislatia armonizata la nivel comunitar sau in legislatia nationala, dupa caz.

IV. REGULAMENTUL (CE) NR. 765/2008 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN SI AL CONSILIULUI
din 9 iulie 2008 de stabilire a cerintelor de acreditare si de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 339/93

CAPITOLUL I – DISPOZITII GENERALE
Articolul 1 Obiectul si domeniul de aplicare
(1) Prezentul regulament stabileste normele privind organizarea si functionarea acreditarii organismelor de evaluare a conformitatii care desfasoara activitati de evaluare a conformitatii.

Articolul 2 Definitii
In sensul prezentului regulament se aplica urmatoarele definitii:

▼B

  1. „acreditare”inseamna o atestare de catre un organism national de acreditare a faptului ca un organism de evaluare a conformitatii indeplineste cerintele stabilite prin standarde armonizate, si, dupa caz, orice alte cerinte suplimentare, inclusiv cele stabilite in cadrul schemelor sectoriale relevante, pentru realizarea activitatilor specifice de evaluare a conformitatii;

Citeste mai departe direct in Regulament:

CAPITOLUL II: ACREDITAREA
Articolul 3 Domeniul de aplicare si Principii generale

Articolul 5 Activitatea de acreditare

Articolul 14 Infrastructura europeana de acreditare

____________________

INTERPRETAREA CORECTA SI CONCLUZII PRIVIND CERTIFICATELE SOLICITATE LA LICITATIILE PUBLICE:

Principiul recunoasterii reciproce se aplica doar intre membrii semnatari ai acordului EA MLA / IAF MLA, in sensul ca certificatele emise de un organism de acreditare dintr-o tara sunt echivalente cu certificatele emise sub acreditarea unui organism de acreditare din alta tara, DACA AMBELE ORGANISME DE ACREDITARE SUNT MEMBRI EA MLA / IAF – MLA.

Organisme de certificare acreditate sunt doar cele acreditate de organisme de acreditare membri EA MLA / IAF MLA.

Asadar, articolul 200 alin 2) din legea achizitiilor publice se refera la faptul ca autoritatile contractante sunt obligate sa accepte certificatele emise sub acreditarea altor membri IAF, echivalenti cu RENAR. Dar daca organismul de acreditare nu este membru IAF, certificatul nu este acreditat, asadar nu este echivalent si nu ar trebui sa fie acceptat de autoritatea contractanta.

In concluzie, conform art. 200 alin 2) din Legea nr. 98 din 2016 privind achizitiile publice, certificat echivalent inseamna certificat emis sub acreditarea unui organism de acreditare similar, adica echivalent cu RENAR, si nu o hartie tiparita la imprimanta de orice firma.

„In domeniul acreditarii, Regulamentul (CE) nr. 765/2008 a stabilit un sistem european unic care acopera atat sectorul reglementat in care acreditarea este solicitata de legislatie, cat si sectorul nereglementat.

Acordul multilateral al EA (European Accreditation), la care si Romania este parte (prin RENAR), prevede ca toti semnatarii au obligatia de a recunoaste reciproc echivalenta sistemelor de acreditare respective, precum si nivelul de fiabilitate egal al atestatelor eliberate de organismele de evaluare a conformitatii pe care le-au acreditat.”

Exemplu de cerinta din caietele de sarcini:

„(…) prezentarea unor certificate valabile emise de organisme de certificare acreditate (…)
Nota 5: Certificatele ISO 9001 se vor raporta la sistemele de asigurare a calitatii bazate pe seriile de standarde europene relevante, certificate de organisme acreditate (…).

Interpretare corecta:

Cerinta “certificat ISO 9001 / ISO 14001 / ISO 45001  acreditat sau echivalent”, ce apare frecvent in caietele de sarcini la licitatii, nu este indeplinita, conform legislatiei in vigoare, de un certificat pe care scrie „acreditat” sau care este prezentat ca fiind acreditat, dar care nu poarta sigla unui organism de acreditare membru EA MLA / IAF MLA, intrucat ACREDITAT inseamna doar ACREDITAT DE UN MEMBRU SEMNATAR EA MLA / IAF MLA. 

Cerinta “certificat ISO 9001 / ISO 14001 / ISO 45001  sau echivalent”, ce apare frecvent in caietele de sarcini la licitatii, de asemenea nu este indeplinita conform legislatiei in vigoare de un certificat fara acreditare din partea unui membru semnatar EA MLA / IAF MLA intrucat orice licitatie publica trebuie sa respecte cerintele art. 200 alin 2) din Legea nr. 98 din 2016 privind achizitiile publice, iar aceste cerinte mentioneaza clar ca certificatele trebuie sa fie emise de organismele acreditate in Romania sau de organisme de certificare acreditate stabilite in alte state membre, pe principiul recunoasterii reciproce, care inseamna ca sunt recunoscute doar daca organismele de acreditare sunt membrii semnatari ai acordurilor de recunoastere reciproca EA-MLA / IAF MFLA.

Asadar, legislatia achizitiilor publice nu prevede restrangeri ale organismelor de acreditare doar la RENAR, organismul national de acreditare din Romania si obliga autoritatile contractante sa accepte, de exemplu, certificate emise de organisme de certificare cu sediul in afara tarii si cu reprezentante in Romania, dar aceste organisme de certificare trebuie sa fie obligatoriu acreditate de un organism de acreditare membru IAF (adica sa fie acreditate de organismul national de acreditare din tara in care isi au sediul sau din alta tara, daca organismul national de acreditare din tara lor nu are competente sa acrediteze pe domeniul lor de activitate).

De exemplu, organismele de certificare internationale (acreditate de un membru IAF), cu reprezentante/sucursale in Romania, detin acreditare din partea organismului national de acreditare din tara in care au sediul social iar certificatele acreditate emise de acestea sunt valabile in Romania, conform legislatiei nationale si internationale in vigoare, prin prisma principiului recunoasterii reciproce.