Consolidarea rezilientei afacerii prin intermediul standardului ISO 22301 – Business Continuity / Continuitatea afacerii
Inundatiile, dezastrele naturale sau incendiile, atacurile cibernetice, avariile informatice (IT), problemele legate de lantul de aprovizionare sau pierderea personalului calificat sunt doar cateva dintre posibilele amenintari la adresa bunei functionari a unei organizatii. Daca nu sunt abordate in mod eficient, acestea pot provoca perturbari sau chiar esecul in afaceri.
Planificarea consecventa si bine facuta a actiunilor pentru continuitatea afacerii in caz de dezastre este cea mai buna aparare si permite o redresare mai rapida.
Riscul de perturbare a afacerilor este un domeniu caruia majoritatea managerilor ii aloca atentia cuvenita. Cheia esentiala pentru restabilirea operatiunilor, in cazul in care ceva nu merge bine, este existenta unui plan de continuitate eficient si alocarea resurselor necesare.
ISO 22301 “Securitate si rezilienta. Sistemul de Management al Continuitatii Afacerii. Cerinte” a fost primul standard international mondial pentru implementarea si mentinerea unor planuri, sisteme si procese eficiente de continuitate a afacerii, atunci cand a fost publicat in 2012. A fost revizuit in octombrie 2019 pentru a fi actualizat cu cele mai recente idei si cele mai bune practici.
In ce organizatii este util ISO 22301?
ISO 22301 se aplica tuturor organizatiilor, indiferent de dimensiunea, industria sau natura activitatii. De asemenea, acesta este relevant pentru organismele de certificare si de reglementare, deoarece le permite sa evalueze capacitatea unei organizatii de a indeplini cerintele sale legale sau de reglementare.
ISO 22301 este util pentru profesionistii care isi desfasoara activitatea in domeniul continuitatii afacerii si managementului riscurilor, pentru managerii din lantul de aprovizionare, pentru auditori si manageri, pentru dezvoltatorii de rapoarte privind responsabilitatea sociala a intreprinderilor, pentru organismele de reglementare si pentru orice alta persoana implicata sau interesata de continuitatea afacerii.
Avand la baza structura High Level Standards (HLS) comuna standardelor ISO, aceasta se aliniaza cu multe alte sisteme de management recunoscute precum ISO 9001 (managementul calitatii) si ISO 14001 (management de mediu). Ca atare, este conceput pentru a fi integrat in procesele existente ale unei organizatii.
Care sunt beneficiile pentru afacerea mea?
ISO 22301 ofera o imagine clara si detaliata a modului in care functioneaza o organizatie, aducand in prim plan informatii valoroase care sunt utile pentru planificarea strategica, gestionarea riscurilor, gestionarea lantului de aprovizionare, transformarea afacerii si gestionarea resurselor.
ISO 22301 reuneste cele mai bune practici internationale pentru a ajuta organizatiile sa raspunda si sa recupereze in mod eficient intreruperile. Acest lucru inseamna costuri reduse si un impact mai mic asupra performantei afacerii in cazul in care ceva nu merge bine. In plus, companiile cu mai multe puncte de lucru sau divizii se pot baza pe aceeasi abordare consecventa in intreaga organizatie.
Alte beneficii includ:
- Capacitatea de a asigura clientii, furnizorii, autoritatile de reglementare si alte parti interesate ca organizatia dispune de sisteme si procese solide pentru continuitatea activitatii.
- Un raspuns mai eficient si o recuperare mai rapida, reducand astfel orice impact asupra oamenilor, produselor si activitatii.
- Performanta imbunatatita in afaceri si rezilienta organizationala.
- O mai buna intelegere a afacerii prin analiza problemelor critice si a domeniilor de vulnerabilitate.
O organizatie rezilienta este:
- capabila sa se adapteze la schimbare,
- constienta de vulnerabilitatile sale,
- are planuri de raspuns usor de urmat, in cazul in care lucrurile merg prost,
- personalul isi cunoaste rolul in incident.
Recuperarea rapida in urma unei perturbari a afacerii necesita o intelegere profunda a ceea ce este important pentru o organizatie.
Pot integra ISO 22301 in sistemul meu de management existent?
ISO 22301 impartaseste aceeasi structura HLS (text de baza identic, termeni si definitii) cu alte standarde ale sistemului de management ISO, ar fi ISO 9001 (Calitate) si ISO 14001 (Mediu). Acest cadru este conceput pentru a facilita integrarea noilor subiecte de management in procesele de management stabilite de o organizatie.
Certificarea este obligatorie?
Certificarea conform ISO 22301 nu este o cerinta a standardului, dar poate fi un instrument util pentru a demonstra ca organizatia dumneavoastra indeplineste criteriile sale si a adoptat cele mai bune practici internationale.
Cum pot incepe?
Daca aveti in vedere implementarea ISO 22301, iata cateva sugestii pentru a demara:
- Asigurati-va ca aveti sprijin de la top management. Un sistem de gestionare a continuitatii afacerii poate fi eficient numai daca cei aflati in pozitii de luare a deciziilor ofera un sprijin real si il trateaza ca o prioritate majora.
- Faceti o evaluare a gradului de pregatire pentru a stabili unde va aflati in legatura cu cerintele standardului si cu nivelul resurselor de care aveti nevoie pentru a le indeplini.
- Efectuati un exercitiu de recuperare a afacerii pentru a analiza cu atentie ce ati face in prezent in cazul in care ar exista o perturbare a oricarei zone din afacerea dvs. Aceasta va va ajuta sa va clarificati cu privire la capacitatea organizatiei dvs. de a raspunde si la modul in care poate ajuta ISO 22301.