„Ghidul albastru” din 2016 referitor la punerea in aplicare a normelor UE privind produsele

Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Editia in limba romana
Anul 59
C 272
Comunicari si informari 26 iulie 2016

COMUNICĂRI PROVENIND DE LA INSTITUTIILE, ORGANELE SI ORGANISMELE UNIUNII EUROPENE
COMISIA EUROPEANĂ

COMUNICARE A COMISIEI
„Ghidul albastru” din 2016 referitor la punerea in aplicare a normelor UE privind produsele
(Text cu relevanta pentru SEE)
(2016/C 272/01)

A fost publicata o noua editie a “Ghidului Albastru”: „Ghidul albastru” din 2016 referitor la punerea in aplicare a normelor UE privind produsele (26 iulie 2016). Prezentul ghid a fost conceput pentru a contribui, pe de o parte, la o mai buna intelegere a normelor UE privind produsele si, pe de alta parte, la o aplicare mai uniforma si mai coerenta a normelor respective in diferite sectoare si in cadrul pietei unice. Ghidul se adreseaza statelor membre, precum si altor parti interesate sa cunoasca dispozitiile menite sa garanteze libera circulatie a produselor si un grad inalt de protectie in intreaga Uniune (de exemplu, asociatii profesionale, asociatii ale consumatorilor, organisme de standardizare, producatori, importatori, distribuitori, organisme de evaluare a conformitatii si sindicate).

Ghidul referitor la punerea in aplicare a directivelor bazate pe noua abordare si pe abordarea globala („ghidul albastru”) a fost publicat prima data in anul 2000. De atunci, acesta a devenit unul dintre principalele documente explicative de referinta privind punerea in aplicare a legislatiei conform noii abordari, care in prezent face obiectul noului cadru legislativ.

Desi editia din 2000 a „ghidului albastru” este valabila in continuare in mare parte,  a fost necesara o actualizare pentru a aborda noile evolutii si pentru a garanta o intelegere comuna cat mai larga a punerii in aplicare a noului cadru legislativ (NCL) care reglementeaza comercializarea produselor.

De asemenea, trebuia sa se tina cont de modificarile introduse de Tratatul de la Lisabona (in vigoare de la 1 decembrie 2009) cu privire la trimiterile juridice si la terminologia care se aplica documentelor legate de Uniunea Europeana (UE), procedurilor etc.

Prin urmare, aceasta noua versiune a ghidului se inspira din vechea editie, dar cuprinde capitole noi referitoare, de exemplu, la obligatiile operatorilor economici si la acreditare, precum si capitole revizuite integral, cum ar fi cele privind standardizarea sau supravegherea pietei. De asemenea, titlul ghidului a fost modificat pentru a reflecta faptul ca noul cadru legislativ va fi utilizat, cel putin partial, pentru toate tipurile de legislatie de armonizare a Uniunii si nu doar pentru asa-numitele directive de tip „noua abordare”.

Prezentul ghid este conceput exclusiv ca document de orientare, textul actului de armonizare al Uniunii fiind singurul cu putere de lege. In unele cazuri, pot aparea diferente intre dispozitiile unui act de armonizare al Uniunii si continutul prezentului ghid, in special atunci cand unele dispozitii usor divergente dintr-un act de armonizare al Uniunii nu pot fi descrise in detaliu in prezentul ghid. Interpretarea obligatorie a legislatiei UE este de competenta exclusiva a Curtii de Justitie a Uniunii Europene. Punctele de vedere exprimate in prezentul ghid nu pot aduce atingere pozitiei pe care Comisia ar putea sa o adopte in fata Curtii de Justitie. De asemenea, nici Comisia Europeana, nici orice alta persoana care actioneaza in numele acesteia nu pot fi considerate raspunzatoare pentru utilizarea informatiilor prezentate in continuare.

Prezentul ghid se aplica nu numai statelor membre ale UE, ci si Islandei, Liechtensteinului si Norvegiei, in calitate de semnatare ale Acordului privind Spatiul Economic European (SEE), precum si Turciei in anumite cazuri. Prin urmare, trimiterile la Uniune sau la piata unica trebuie sa fie intelese ca trimiteri la SEE sau la piata SEE. Intrucat prezentul ghid reflecta situatia din momentul redactarii sale, orientarile propuse pot face obiectul unor modificari ulterioare (1). In special, in prezent au loc procese de reflectie mai focalizate cu privire la diferite aspecte ale cadrului juridic al Uniunii aplicabil vanzarilor online, iar prezentul ghid nu aduce atingere niciunei viitoare interpretari si orientari specifice care ar putea aparea cu privire la aceste aspecte.

Prezentul ghid acopera produsele nealimentare si neagricole desemnate ca produse industriale sau ca produse destinate consumului sau unei utilizari profesionale. Pe tot parcursul documentului, legislatia in domeniu care se refera la astfel de produse va fi evocata ca legislatie de armonizare a Uniunii, ca legislatie de armonizare sectoriala a Uniunii sau ca acte de armonizare ale Uniunii.

Prezentul ghid are obiectivul ambitios de a explica in detaliu diferitele elemente ale noului cadru legislativ si de a contribui la o mai buna intelegere globala a sistemului, astfel incat sa garanteze o punere in aplicare a legislatiei care sa fie corecta si, prin urmare, eficace pentru protectia intereselor publice precum sanatatea si siguranta, consumatorii, mediul si siguranta publica, si care sa favorizeze buna functionare a pietei interne pentru operatorii economici. De asemenea, ghidul promoveaza realizarea obiectivelor politicii privind o mai buna reglementare a Comisiei, contribuind la elaborarea unei legislatii mai cuprinzatoare, mai coerente si mai proportionale.

Prezentul ghid se refera, in principal, la legislatia Uniunii cu privire la:

  • restrictiile de utilizare a anumitor substante periculoase in echipamentele electrice si electronice (Directiva 2011/65/UE);
  • aparatele consumatoare de combustibili gazosi (Directiva 2009/142/CE);
  • cerintele in materie de proiectare ecologica aplicabile produselor cu impact energetic (Directiva 2009/125/CE);
  • recipientele simple sub presiune (Directiva 2009/105/CE si Directiva 2014/29/UE);
  • siguranta jucariilor (Directiva 2009/48/CE);
  • echipamentele electrice destinate utilizarii in cadrul unor anumite limite de tensiune (Directiva 2006/95/CE si Directiva 2014/35/UE);
  • echipamentele tehnice (Directiva 2006/42/CE);
  • compatibilitatea electromagnetica (Directiva 2004/108/CE si Directiva 2014/30/UE);
  • mijloacele de masurare (Directiva 2004/22/CE si Directiva 2014/32/UE);
  • aparatele de cantarit cu functionare neautomata (Directiva 2009/23/CE si Directiva 2014/31/UE);
  • instalatiile pe cablu care transporta persoane (Directiva 2000/9/CE);
  • echipamentele radio si echipamentele terminale de telecomunicatii (Directiva 1999/5/CE si Directiva 2014/53/UE);
  • dispozitivele medicale active implantabile (Directiva 90/385/CEE);
  • dispozitivele medicale (Directiva 93/42/CEE);
  • dispozitivele medicale pentru diagnostic in vitro (Directiva 98/79/CE);
  • echipamentele sub presiune (Directiva 97/23/CE si Directiva 2014/68/UE);
  • echipamentele sub presiune transportabile (Directiva 2010/35/UE);
  • generatoarele de aerosoli (Directiva 75/324/CEE, cu modificarile ulterioare);
  • ascensoarele (Directiva 95/16/CE si Directiva 2014/33/UE);
  • ambarcatiunile de agrement (Directiva 94/25/CE si Directiva 2013/53/UE);
  • echipamentele si sistemele de protectie destinate utilizarii in atmosfere potential explozive (Directiva 94/9/CE si Directiva 2014/34/UE);
  • explozivii de uz civil (Directiva 93/15/CEE si Directiva 2014/28/UE);
  • articolele pirotehnice (Directiva 2013/29/UE);
  • etichetarea pneurilor [Regulamentul (CE) nr. 1222/2009];
  • echipamentul individual de protectie (Directiva 89/686/CEE);
  • echipamentele marine (Directiva 96/98/CE si Directiva 2014/90/UE);
  • zgomotul emis de echipamentele utilizate in exterior (Directiva 2000/14/CE);
  • emisiile de la echipamentele mobile fara destinatie rutiera (Directiva 97/68/CE, cu modificarile ulterioare);
  • etichetarea consumului de energie (Directiva 2010/30/UE).

Prezentul ghid nu isi propune sa vizeze:

— Directiva privind siguranta generala a produselor (29). Serviciile Comisiei au elaborat documente de orientare specifice cu privire la aplicarea practica a DSGP (30);

— legislatia Uniunii privind vehiculele cu motor, produsele pentru constructii, REACH si substantele chimice.

Sursa: https://europa.eu/

 

ANEXA VII INTREBĂRI FRECVENTE CU PRIVIRE LA MARCAJUL CE

ANEXA VII  INTREBĂRI FRECVENTE CU PRIVIRE LA MARCAJUL CE   Ce indica marcajul CE aplicat pe un produs? Prin aplicarea marcajului CE pe un produs, producatorul declara pe propria sa raspundere ca produsul este conform cu cerintele esentiale din legislatia de armonizare a Uniunii aplicabila care prevede aplicarea acestuia si ca procedurile de evaluare a […]

9. ASPECTE INTERNATIONALE ALE LEGISLATIEI UE PRIVIND PRODUSELE (ACCEPTAREA SI RECUNOASTEREA RECIPROCA)

9. ASPECTE INTERNATIONALE ALE LEGISLATIEI UE PRIVIND PRODUSELE   In raporturile sale cu tarile terte, UE urmareste, in special, sa promoveze comertul international al produselor reglementate. Conditiile propice pentru deschiderea comertului cuprind compatibilitatea abordarilor, coerenta reglementarilor si a standardelor, transparenta normelor, nivelurile si instrumentele adecvate de reglementare, impartialitatea in materie de certificare, compatibilitatea masurilor de […]

8. LIBERA CIRCULATIE A PRODUSELOR IN CADRUL UE

8. LIBERA CIRCULATIE A PRODUSELOR IN CADRUL UE (296)   8.1. CLAUZA DE LIBERĂ CIRCULATIE Obiectivul de a elimina barierele comerciale intre statele membre si de a consolida libera circulatie a produselor este consacrat printr-o clauza de libera circulatie, integrata in legislatia de armonizare a Uniunii si care garanteaza libera circulatie a produselor conforme cu […]

7.5.6. DISPOZITIVE MEDICALE: SISTEM DE VIGILENTĂ

7.5.6. DISPOZITIVE MEDICALE: SISTEM DE VIGILENTĂ   Un sistem de vigilenta specific se aplica in cazul dispozitivelor medicale. Riscurile pe care le prezinta dispozitivele medicale au impus instaurarea unui sistem de monitorizare complex, prin care sunt declarate toate incidentele grave survenite ca urmare a utilizarii produselor (295). Sistemul de vigilenta al dispozitivelor medicale se aplica […]

7.5. COOPERAREA INTRE STATELE MEMBRE SI COMISIA EUROPEANĂ

7.5. COOPERAREA INTRE STATELE MEMBRE SI COMISIA EUROPEANĂ   Cooperarea si coordonarea luarii de masuri intre autoritatile nationale este indispensabila pentru a se realiza o supraveghere eficienta si coerenta a pietei unice. Cadrul juridic al UE ofera o serie de instrumente pentru atingerea acestui obiectiv. Mecanismul de salvgardare inclus in legislatia de armonizare a Uniunii […]

7.4. RESPONSABILITĂTILE STATELOR MEMBRE

7.4. RESPONSABILITĂTILE STATELOR MEMBRE — Supravegherea pietei este organizata la nivel national si statele membre sunt principalii actori implicati in aceasta activitate. In consecinta, statele membre sunt obligate sa asigure, in acest scop, o infrastructura adecvata si sa elaboreze programe nationale de supraveghere a pietei. — Una dintre principalele sarcini care le revine autoritatilor de […]

7.3. CONTROLUL VAMAL AL PRODUSELOR IMPORTATE DIN TĂRI TERTE

7.3. CONTROLUL VAMAL AL PRODUSELOR IMPORTATE DIN TĂRI TERTE   Punctele de intrare in UE sunt importante pentru impiedicarea intrarii unor produse neconforme si periculoase provenite din tari terte. Fiind locurile prin care trebuie sa treaca toate produsele importate din tari terte, acestea constituie amplasamentul ideal pentru a opri produsele periculoase si neconforme inainte de […]

7.2. CONTROALE EFECTUATE DE AUTORITĂTILE DE SUPRAVEGHERE A PIETEI

7.2. CONTROALE EFECTUATE DE AUTORITĂTILE DE SUPRAVEGHERE A PIETEI   — Supravegherea pietei are loc in faza de comercializare a produselor. — Activitatile de supraveghere a pietei pot fi organizate diferit in functie de natura produsului si de cerintele legale si pot varia de la controlul cerintelor oficiale la analize aprofundate in laborator. — Toti […]

7. SUPRAVEGHEREA PIETEI

7. SUPRAVEGHEREA PIETEI   In temeiul Regulamentului (CE) nr. 765/2008, autoritatile nationale de supraveghere a pietei au obligatia clara de a controla intr-un mod proactiv produsele puse la dispozitie pe piata, de a se organiza, de a asigura coordonarea intre ele la nivel national si de a coopera la nivelul UE (257). Operatorii economici au […]

6.7. ACREDITAREA IN CONTEXTUL INTERNATIONAL

6.7. ACREDITAREA IN CONTEXTUL INTERNATIONAL   La nivel international, cooperarea intre organismele de acreditare este asigurata in cadrul Forumului international de acreditare(IAF) si al Cooperarii Internationale pentru Acreditarea Laboratoarelor (ILAC). 6.7.1. COOPERAREA INTRE ORGANISMELE DE ACREDITARE Acreditarea este un instrument neutru care permite sa se evalueze si sa se demonstreze oficial competenta tehnica, impartialitatea si […]

6.6. ACREDITAREA TRANSFRONTALIERĂ

6.6. ACREDITAREA TRANSFRONTALIERĂ   Posibilitatea ca un organism de evaluare a conformitatii sa solicite acreditarea din partea unui organism national de acreditare stabilit intr-un alt stat membru nu este avuta in vedere decat intr-un numar limitat de cazuri. In temeiul articolului 7 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 765/2008, organismele de evaluare a conformitatii, indiferent […]

6.5. INFRASTRUCTURA EUROPEANĂ DE ACREDITARE

6.5. INFRASTRUCTURA EUROPEANĂ DE ACREDITARE   — Cooperarea Europeana pentru Acreditare (EA) este organizatia organismelor nationale de acreditare europene. — Aceasta joaca un rol crucial in punerea in aplicare a Regulamentului (CE) nr. 765/2008 si una dintre principalele sale sarcini este organizarea sistemului de evaluare la nivel de omologi a organismelor nationale de acreditare. — […]

6.4. ACREDITAREA IN TEMEIUL REGULAMENTULUI (CE) NR. 765/2008 (ORGANISME NATIONALE DE ACREDITARE)

6.4. ACREDITAREA IN TEMEIUL REGULAMENTULUI (CE) NR. 765/2008   — Fiecare stat membru desemneaza un singur organism national de acreditare. — Acreditarea este efectuata ca o activitate a unei autoritati publice. — Responsabilitatile si sarcinile organismului national de acreditare trebuie diferentiate in mod clar de cele ale celorlalte autoritati nationale. — Acreditarea trebuie sa fie […]

6. ACREDITAREA

6. ACREDITAREA   Regulamentul (CE) nr. 765/2008 propune un cadru legislativ pentru acreditarea la nivel national si la nivelul UE si instituie o politica globala, cu reguli, proceduri si infrastructuri proprii. Consolidarea acreditarii ca mijloc care permite demonstrarea competentei organismelor de evaluare a conformitatii si, prin urmare, sustinerea credibilitatii si a acceptarii certificatelor si altor […]

5.3. NOTIFICARE

5.3. NOTIFICARE 5.3.1. AUTORITĂTI DE NOTIFICARE   O autoritate de notificare este entitatea guvernamentala sau publica care are sarcina de a desemna si de a notifica organismele de evaluare a conformitatii in temeiul legislatiei de armonizare a Uniunii. O autoritate de notificare este entitatea guvernamentala sau publica care are sarcina de a desemna si de […]

5.2.1. ORGANISME DE EVALUARE A CONFORMITĂTII SI ORGANISME NOTIFICATE

5.2. ORGANISME DE EVALUARE A CONFORMITĂTII   5.2.1. ORGANISME DE EVALUARE A CONFORMITĂTII SI ORGANISME NOTIFICATE Organismele notificate efectueaza sarcinile care tin de procedurile de evaluare a conformitatii mentionate in legislatia de armonizare tehnica aplicabila atunci cand este necesara interventia unei parti terte. Un organism de evaluare a conformitatii este un organism responsabil cu efectuarea […]

5.1. MODULE DE EVALUARE A CONFORMITĂTII

5.1. MODULE DE EVALUARE A CONFORMITĂTII    5.1.1. IN CE CONSTĂ EVALUAREA CONFORMITĂTII? — Evaluarea conformitatii este procesul desfasurat de producator pentru a verifica daca cerintele specifice legate de un produs au fost respectate. — Un produs face obiectul unei evaluari a conformitatii atat in cursul fazei de proiectare, cat si al fazei de productie. […]

4.2. CERINTE IN MATERIE DE TRASABILITATE

4.2. CERINTE IN MATERIE DE TRASABILITATE — Cerintele in materie de trasabilitate permit urmarirea istoricului unui produs si sprijina supravegherea pietei. Acestea permit autoritatilor de supraveghere a pietei sa identifice operatorii economici responsabili si sa obtina dovezi care atesta conformitatea produsului. — Cerintele in materie de trasabilitate includ etichetarea produsului si identificarea operatorilor economici din […]

4.5.1 CERINTE IN MATERIE DE MARCAJ CE

4.5. CERINTE IN MATERIE DE MARCAJ 4.5.1. MARCAJUL CE    4.5.1.1. Definitia si rolul marcajului CE — Marcajul CE indica conformitatea produsului cu legislatia Uniunii care se aplica produsului si care prevede aplicarea marcajului CE. — Marcajul CE este aplicat pe produsele care vor fi introduse pe piata SEE si pe piata Turciei, indiferent daca […]

4.4. DECLARATIA DE CONFORMITATE UE

4.4. DECLARATIA DE CONFORMITATE UE   — Producatorul sau reprezentantul sau autorizat stabilit pe teritoriul Uniunii trebuie sa intocmeasca si sa semneze o declaratie de conformitate UE in cadrul unei proceduri de evaluare a conformitatii prevazute in legislatia de armonizare a Uniunii. — Declaratia de conformitate UE trebuie sa cuprinda toate informatiile relevante in vederea […]

4.3. DOCUMENTATIA TEHNICĂ

4.3. DOCUMENTATIA TEHNICĂ   — Producatorul trebuie sa intocmeasca documentatia tehnica. — Documentatia tehnica are rolul de a furniza informatii cu privire la proiectarea, fabricarea si functionarea produsului. Legislatia de armonizare a Uniunii obliga producatorul sa intocmeasca o documentatie tehnica care sa contina informatii destinate sa demonstreze conformitatea produsului cu cerintele aplicabile. Aceasta documentatie poate […]

4.1 CERINTE ESENTIALE IN MATERIE DE PRODUSE

4.1. CERINTE ESENTIALE IN MATERIE DE PRODUSE   4.1.1. DEFINIREA CERINTELOR ESENTIALE — O mare parte din legislatia de armonizare a Uniunii limiteaza armonizarea legislativa la un anumit numar de cerinte esen­tiale care sunt de interes public. — Cerintele esentiale stabilesc rezultatele care trebuie atinse sau definesc pericolele care trebuie inlaturate, dar nu precizeaza solu­tiile […]

3.6. UTILIZATORUL FINAL

3.6. UTILIZATORUL FINAL   — Spre deosebire de operatorii economici, utilizatorii finali nu sunt definiti in legislatia de armonizare a Uniunii si nu sunt supusi vreunor obligatii. — Numeroase produse care fac obiectul legislatiei de armonizare a Uniunii privind produsele sunt utilizate la locul de munca si, prin urmare, intra sub incidenta legislatiei Uniunii cu […]

3.5. ALTI INTERMEDIARI: PRESTATORI DE SERVICII INTERMEDIARI IN TEMEIUL DIRECTIVEI PRIVIND COMERTUL ELECTRONIC

3.5. ALTI INTERMEDIARI: PRESTATORI DE SERVICII INTERMEDIARI IN TEMEIUL DIRECTIVEI PRIVIND COMERTUL ELECTRONIC Directiva privind comertul electronic (146) stabileste cadrul juridic pentru comertul electronic in UE. Aceasta stabileste norme armonizate privind aspecte precum transparenta si cerintele de informare pentru prestatorii de servicii online, comunicarile comerciale sau contractele electronice. Directiva privind comertul electronic nu se refera […]

3.4. DISTRIBUITORUL

3.4. DISTRIBUITORUL   — Distribuitorul este o persoana fizica sau juridica, alta decat producatorul sau importatorul, care face parte din lantul de aprovizionare si care pune un produs la dispozitie pe piata. — Distribuitorii sunt supusi unor obligatii specifice si au un rol esential in cadrul supravegherii pietei. Pe langa producatori si importatori, distribuitorii formeaza […]

3.3. IMPORTATORUL

3.3. IMPORTATORUL   — Importatorul este o persoana fizica sau juridica stabilita in Uniune care introduce pe piata Uniunii un produs provenit dintr-o tara terta. — Obligatiile acestuia sunt definite pe baza celor ale producatorului. Importatorul este operatorul economic stabilit in Uniune care introduce pe piata Uniunii un produs provenit dintr-o tara terta. Acestuia ii […]

3.2. REPREZENTANTUL AUTORIZAT

3.2. REPREZENTANTUL AUTORIZAT   Indiferent daca este stabilit sau nu in UE, producatorul poate desemna un reprezentant autorizat in Uniune pentru a actiona in numele sau in scopul indeplinirii anumitor sarcini. Indiferent daca este stabilit sau nu in UE, producatorul poate desemna un reprezentant autorizat in Uniune pentru a actiona in numele sau in scopul […]

3.1. PRODUCĂTORUL

3.1. PRODUCĂTORUL   — Producatorul este orice persoana fizica sau juridica care fabrica un produs sau pentru care se proiecteaza sau se fabrica un produs si care introduce acest produs pe piata sub numele sau marca sa. — Producatorul este responsabil de evaluarea conformitatii produsului si este supus unei serii de obligatii, inclusiv unor cerinte […]

2.10. DISPOZITII TRANZITORII PENTRU DECLARATIA DE CONFORMITATE UE CA URMARE A ALINIERII LA DECIZIA 768/2008/CE

  2.10. DISPOZITII TRANZITORII PENTRU DECLARATIA DE CONFORMITATE UE CA URMARE A ALINIERII LA DECIZIA 768/2008/CE Legislatia de armonizare a Uniunii nu prevede in mod necesar o solutie de tranzitie pentru informatiile care trebuie sa figureze in declaratia de conformitate UE atunci cand legislatia existenta este inlocuita cu una noua. Acest lucru este valabil pentru […]

2.9. PERIOADE DE TRANZITIE IN CAZUL UNOR REGLEMENTĂRI UE NOI SAU REVIZUITE

2.9. PERIOADE DE TRANZITIE IN CAZUL UNOR REGLEMENTĂRI UE NOI SAU REVIZUITE   In cazul unor acte legislative noi sau revizuite, operatorilor economici li se poate acorda un termen suplimentar pentru a se adapta noilor norme, denumit perioada de tranzitie, si care corespunde perioadei dintre intrarea in vigoare a noii norme si momentul incare aceasta […]

2.8. APLICARE GEOGRAFICĂ [STATE AELS/SEE, TĂRI SI TERITORII DE PESTE MĂRI (TTPM), TURCIA]

2.8. APLICARE GEOGRAFICĂ [STATE AELS/SEE, TĂRI SI TERITORII DE PESTE MĂRI (TTPM), TURCIA]   — Legislatia de armonizare a Uniunii se aplica statelor membre ale UE si anumitor teritorii europene in masura necesara pentru ca dispozitiile prevazute in tratatul de aderare a statelor membre in cauza sa aiba efect. — Acordul privind Spatiul Economic European […]

2.7. UTILIZARE PREVĂZUTĂ / UTILIZARE INCORECTĂ

2.7. UTILIZARE PREVĂZUTĂ / UTILIZARE INCORECTĂ Producatorii au obligatia sa faca in asa fel incat nivelul de protectie sa fie corespunzator utilizarii prescrise pentru produs in conditii de utilizare care pot fi prevazute in mod rezonabil. Legislatia de armonizare a Uniunii se aplica atunci cand produsele puse la dispozitie sau puse in functiune (80) pe […]

2.6. APLICAREA SIMULTANĂ A UNOR ACTE DE ARMONIZARE A UNIUNII

2.6. APLICAREA SIMULTANĂ A UNOR ACTE DE ARMONIZARE A UNIUNII — Cerintele esentiale si alte cerinte stabilite in legislatia de armonizare a Uniunii se pot suprapune sau se pot completa, in func­tie de riscurile acoperite de cerintele respective si legate de produsul in cauza. — Punerea la dispozitie sau punerea in functiune nu pot avea […]

2.5. PUNEREA IN FUNCTIUNE SAU UTILIZAREA (SI INSTALAREA)

2.5. PUNEREA IN FUNCTIUNE SAU UTILIZAREA (SI INSTALAREA) — Momentul punerii in functiune este relevant pentru anumite acte de armonizare ale Uniunii. — Punerea in functiune este efectiva in momentul primei utilizari de catre utilizatorul final pe teritoriul Uniunii in scopurile prevazute initial. Punerea in functiune efectiva este momentul primei utilizari de catre utilizatorul final […]

2.4. PRODUSE IMPORTATE DIN TĂRI DIN AFARA UE

2.4. PRODUSE IMPORTATE DIN TĂRI DIN AFARA UE — Indiferent de originea lor, produsele trebuie sa fie conforme cu legislatia de armonizare a Uniunii aplicabila atunci cand sunt puse la dispozitie pe piata Uniunii. — Inainte de a ajunge la utilizatorul final din UE, produsele care provin din tarile din afara UE sunt plasate in […]

2.3. INTRODUCEREA PE PIATĂ

2.3. INTRODUCEREA PE PIATĂ   — Un produs este introdus pe piata atunci cand este pus la dispozitie pentru prima data pe piata Uniunii. — Produsele puse la dispozitie pe piata trebuie sa fie conforme cu legislatia de armonizare a Uniunii aflata in vigoare la momentul introducerii pe piata. In scopul legislatiei de armonizare a […]

2.2. PUNEREA LA DISPOZITIE PE PIATĂ

2.2. PUNEREA LA DISPOZITIE PE PIATĂ   — Un produs este pus la dispozitie pe piata atunci cand acesta este furnizat in vederea distributiei, a consumului sau a utilizariipe piata Uniunii in cadrul unei activitati comerciale, contra cost sau gratuit. — Conceptul de punere la dispozitie se aplica fiecarui produs individual. Un produs este pus […]

2.1. PRODUSE REGLEMENTATE

2.1. PRODUSE REGLEMENTATE — Legislatia de armonizare a Uniunii se aplica atunci cand un produs este introdus pe piata si la orice operatiune ulterioara de punere la dispozitie a produsului pana in momentul in care acesta ajunge la utilizatorul final. — Legislatia de armonizare a Uniunii se aplica tuturor formelor de vanzare. Un produs propus […]

1. REGLEMENTAREA LIBEREI CIRCULATII A MĂRFURILOR

1.REGLEMENTAREA LIBEREI CIRCULATII A MĂRFURILOR 1.1. PERSPECTIVĂ ISTORICĂ Obiectivele primelor directive de armonizare urmareau, in esenta, eliminarea barierelor si libera circulatie a marfurilor in cadrul pietei unice. Aceste obiective sunt completate, in prezent, de o politica cuprinzatoare destinata sa garanteze ca numai produsele sigure si conforme in toate privintele sunt introduse pe piata, astfel incat […]

CUPRINS GHID ALBASTRU

Jurnalul Oficial al Uniunii Europene Editia in limba romana Anul 59 C 272 Comunicari si informari 26 iulie 2016 COMUNICĂRI PROVENIND DE LA INSTITUTIILE, ORGANELE SI ORGANISMELE UNIUNII EUROPENE COMISIA EUROPEANĂ COMUNICARE A COMISIEI „Ghidul albastru” din 2016 referitor la punerea in aplicare a normelor UE privind produsele (Text cu relevanta pentru SEE) (2016/C 272/01) […]

„Ghidul albastru” din 2016 referitor la punerea in aplicare a normelor UE privind produsele

Jurnalul Oficial al Uniunii Europene Editia in limba romana Anul 59 C 272 Comunicari si informari 26 iulie 2016 COMUNICĂRI PROVENIND DE LA INSTITUTIILE, ORGANELE SI ORGANISMELE UNIUNII EUROPENE COMISIA EUROPEANĂ COMUNICARE A COMISIEI „Ghidul albastru” din 2016 referitor la punerea in aplicare a normelor UE privind produsele (Text cu relevanta pentru SEE) (2016/C 272/01) […]