CISEO – Pastila Info News Nr. 91

Stiai ca…

… Standardul ISO 22361:2022 Securitate si rezilienta. Managementul crizelor. Ghid, publicat in octombrie 2022, contine indrumari care pot ajuta orice organizatie sa identifice si sa gestioneze o criza?

Crizele sunt evenimente anormale care ameninta continuitatea operatiunilor unei organizatii si pot duce chiar la prabusirea acesteia. Astfel de evenimente pot avea cauze naturale sau pot fi provocate de om, de exemplu, dezastre naturale, probleme de mediu, terorism, incalcari ale securitatii cibernetice si abateri ale angajatilor. O criza poate aparea brusc sau poate aparea din cauza unor mici incidente care nu au fost abordate sau au fost gestionate necorespunzator. Prin imbunatatirea capacitatii lor de gestionare a crizelor, organizatiile nu numai ca se pot pregati si preveni crizele, dar pot, de asemenea, sa gestioneze crizele mai eficient si sa invete din ele prin identificarea oportunitatilor de imbunatatire.

Acest lucru poate fi realizat prin punerea in aplicare a unor procese si proceduri pentru prevenirea, pregatirea si raspunsul la o criza, care constituie gestionarea crizelor.

Standardul ISO 22361:2022 Securitate si rezilienta. Managementul crizelor. Ghid publicat in octombrie 2022 contine indrumari privind gestionarea crizelor pentru a ajuta organizatiile sa planifice, sa stabileasca, sa mentina, sa revizuiasca si sa imbunatateasca in mod continuu o capacitate strategica de gestionare a crizelor. Aceste indrumari pot ajuta orice organizatie sa identifice si sa gestioneze o criza.

Elementele care trebuie luate in considerare includ:

  • context, concepte, principii si provocari fundamentale (a se vedea clauza 4);
  • dezvoltarea capacitatii unei organizatii de gestionare a crizelor (a se vedea clauza 5);
  • conducerea in situatii de criza (a se vedea clauza 6);
  • provocarile si complexitatile decizionale cu care se confrunta o echipa de criza in actiune (a se vedea clauza 7);
  • comunicarea privind crizele (a se vedea clauza 8);
  • formare, validare si invatare din crize (a se vedea clauza 9).

In plus, standardul descrie procesul de gestionare a crizelor, care consta in sapte etape: anticipare, evaluare, prevenire si atenuare, pregatire, raspuns, redresare si imbunatatire continua.

Indrumarile ISO 22361 pot fi utile in identificarea si gestionarea crizelor pentru orice organizatie, indiferent de tipul, dimensiunea sau industria lor.

Standardul este destinat in special managementului de top al organizatiilor, care are responsabilitati strategice pentru stabilirea si imbunatatirea unei capacitati de gestionare a crizelor, precum si celor care lucreaza sub controlul top managementului.

Crizele prezinta organizatiilor provocari complexe si, posibil, oportunitati, care pot avea consecinte profunde si de lunga durata. Capacitatea de gestionare a crizelor a unei organizatii si abilitatea sa de a gestiona un mediu in schimbare sunt factori cheie in determinarea daca o situatie sau incident are potentialul de a reprezenta o amenintare grava sau existentiala pentru organizatie si mediul sau. Criza care afecteaza o organizatie poate face parte dintr-o criza mai extinsa.

Pentru a se asigura ca masurile luate pentru managementul crizelor au rezultatul dorit, organizatia ar trebui sa furnizeze:

  • leadership angajat;
  • structuri (de ex. finantare, comunicare, relatii si legaturi, echipamente, facilitati, managementul informatiilor, principii, procese si proceduri);
  • cultura organizationala (de ex. valori, etica, cod de conduita);
  • personal competent (de ex. cunostinte, abilitati si atitudine, gandire flexibila).

Capacitatea de gestionare a crizelor a unei organizatii va fi influentata de relatia sa cu alte zone interdependente, cum ar fi managementul riscurilor, continuitatea afacerilor, securitatea informatiilor, securitatea fizica, siguranta, protectia civila, raspunsul la incidente si gestionarea de urgenta.

Organizatia ar trebui sa adopte o abordare structurata in gestionarea crizelor prin aplicarea unui set de principii pe care se poate dezvolta un cadru de gestionare a crizelor. Aceste principii interdependente, cadrul si elementele de proces aplicabile sustin implementarea capacitatii de gestionare a crizelor intr-un mod intentionat, consecvent si riguros.

Standardele pot fi achizitionate de la membrul ISO national pentru fiecare tara sau magazinul ISO.

by CISEO® Agentia pentru Certificare & Implementare Standarde Europene in Organizatii

www.ciseo.ro

It was useful for you? Share it if you LIKE it!

CITESTE TOATE PASTILELE CISEO

Pastila CISEO nr. 7 – Primul standard ISO a fost publicat in anul 1951

CISEO Info News Nr. 7 Stiai ca… …primul standard ISO…