Revizuirea standardului AS9100:2016 rev. D

Principalele modificari ale editiei AS9100:2016, publicata in septembrie 2016, sunt legate, in mod special, de modificarile din noua editie a standardului ISO 9001: 2015. Ceea ce a facut Grupul International de Calitate Aerospatiala (IAQG), organizatia emitenta a standardului AS/EN 9100, a fost sa integreze cerintele noii editii a standardului ISO 9001: 2015 in cerintele sistemului de management al calitatii aerospatiale, creand astfel standardul AS9100 Revision D.

Pentru a construi noua editie AS/EN 9100: 2016, cerintele anterioare ale AS/EN 9100 au fost rearanjate pentru a adopta noua structura, conceptele si terminologia specifica ISO 9001: 2015. In plus, scopul acestei revizuiri a fost de a tine seama de necesitatile partilor interesate ale IAQG (identificate din studiul realizat de aceasta organizatie, cu privire la versiunea actuala) si de cererile de clarificari (mai multe clauze rescrise, note adaugate).

Modificarile majore introduse in cerintele specifice industriei aerospatiale includ:

Noua clauza de siguranta a produselor: cresterea sigurantei produselor livrate si asigurarea recunoasterii certificarilor AS/EN 9100 de catre autoritati sunt esentiale pentru industria aerospatiala. Standardul ofera exemple de subiecte care trebuie luate in considerare. Responsabilitatea ramane la nivelul organizatiei de a pune in aplicare controalele si procesele adecvate pentru produsele sale. Obiectivul este de a introduce o cultura a sigurantei in cadrul lantului de aprovizionare.

Clauza privind produsele contrafacute: intentia este de a impiedica introducerea de produse contrafacute in lantul de aprovizionare, de a face angajatii constienti de identificarea acestora si de a defini procesul de urmarire atunci cand sunt suspectate sau detectate produsele contrafacute.

Intarirea activitatilor de planificare si prevenire pentru obtinerea performantei la timp si a performantei de calitate, gestionarea uzurii, luarea in considerare a factorilor umani in determinarea cauzelor de neconformitate si actiunile corective.

Au fost mentinute cerintele anterioare:

– Clauza privind Managementul Riscurilor din capitolul „Operatiuni” (anterior „Realizarea produsului”) a fost mentinuta, inclusiv cu cerintele ISO introductive pentru gandirea bazata pe riscuri la nivelul organizatiei / procesului.

Controlul cerintelor speciale, al elementelor critice si al caracteristicilor cheie, este conform versiunii anterioare 9100.

Procesele de transfer si de gestionare a proiectelor, au ramas in vigoare chiar daca aceste doua subiecte nu mai au clauze  specifice.

Unele dintre cerintele considerate cheie in relatia client / furnizor extern, dar reduse sau eliminate din standardul ISO 9001: 2015, au fost propuse pentru a fi mentinute in cadrul noii editii a standardului AS/EN 9100:

– echivalentul unui manual de calitate,

– numirea unui responsabil desemnat in cadrul organizatiei pentru probleme de calitate.

 

Care este structura AS9100?

AS9100 Rev D urmareste aceeasi structura ca noul standard ISO 9001: 2015, deci este impartita in 10 sectiuni, primele trei fiind introductive, iar ultimele sapte continand cerintele AS9100.

Iata ce reprezinta cele sapte sectiuni:

Sectiunea 4: Contextul organizatiei – Aceasta prima sectiune include toate cerintele pentru identificarea contextului organizatiei, a partilor interesate si a nevoilor acestora si a domeniului de aplicare a SMC. Intelegerea mai buna a organizatiei va oferi o baza solida pentru un Sistem de Management al Calitatii (SMC) corect implementat.

Sectiunea 5: Leadership – Concentrarea conducerii organizatiei asupra clientilor si imbunatatirea satisfactiei clientilor se face prin aceste cerinte, ceea ce presupune ca echipa managementului de top sa stabileasca si sa comunice politica de calitate – o politica care va pune accentul pe imbunatatirile aduse SMC. Top managementul organizatiei trebuie, de asemenea, sa atribuie rolurile, responsabilitatile si autoritatile organizationale pentru SMC, asigurandu-se ca resursele sunt alocate in mod adecvat.

Sectiunea 6: Planificare – Aceasta sectiune se refera la necesitatea de a intelege si de a planifica actiuni pentru a aborda riscurile si oportunitatile care sunt aplicabile SMC-ului companiei. Acest lucru permite organizatiei sa stabileasca obiective de calitate pentru imbunatatire si sa planifice schimbari.

Sectiunea 7: Resurse suport – Toate cerintele privind resursele, inclusiv resursele umane, infrastructura, competenta, comunicarea si informatiile documentate sunt disponibile aici pentru a sprijini procesele SMC si personalul organizatiei.

Sectiunea 8: Operare – Toate cerintele pentru procesele de identificare a cerintelor de proiectare, creare, pastrare si livrare a produselor si serviciilor organizatiei sunt incluse in aceasta sectiune a standardului AS9100. Aceasta include cerintele specifice sectorului aerospatial privind gestionarea riscurilor, gestionarea configuratiei, siguranta produselor si controlul caracteristicilor-cheie, precum si adaugiri la proiectare si dezvoltare, precum si cerintele privind produsele neconforme.

Sectiunea 9: Evaluarea performantelor – avand un SMC, aveti nevoie de o modalitate de a evalua performanta acestuia, inclusiv audituri interne si revizuiri ale conducerii, astfel incat sa stiti ca procesele functioneaza conform asteptarilor si ca toate activitatile de imbunatatire pe care le implementati conduc la rezultate sigure.

Sectiunea 10: Imbunatatire – Unul dintre principalele avantaje ale implementarii unui SMC consta in gasirea de oportunitati de imbunatatire in compania dvs., iar cerintele din aceasta sectiune referitoare la imbunatatirea continua si actiunile corective sunt concepute pentru a va ajuta sa obtineti beneficii pe termen lung din sistemul de management al calitatii.

Aceste cerinte respecta ciclul standard Plan-Do-Check-Act care, daca este utilizat in mod corespunzator, este cunoscut pentru capacitatea de a gasi si sustine imbunatatiri de durata in cadrul proceselor ce au loc in companiile din  industria aerospatiala.