Standardul este un document in care sunt precizate cerinte, specificatii, linii directoare si caracteristici ce se pot utiliza pentru a se asigura faptul ca materialele, produsele, procesele si serviciile corespund scopului lor final. Exista peste 19.000 standarde internationale publicate de organizatia ISO.

Dintre toate tipurile de standarde emise de organizatia ISO, unele dintre cele mai cunoscute sunt standardele pentru sisteme de management (Sistemul de Management al Calitatii, Sistemul de Management de Mediu, Sistemul de Management al Sanatatii si Securitatii Ocupationale, etc). Acestea se adreseaza organizatiilor (societati, asociatii, cabinete, etc) si managementului acestora si descrie setul de proceduri pe care o organizatie trebuie sa le indeplineasca pentru a-si atinge obiectivele, furnizand un model de urmat pentru ca inglobeaza cele mai bune practici in domeniu. Aceste standarde pot fi aplicate oricarei organizatii, mari sau mici, indiferent de produsul sau serviciul pe care il furnizeaza si indiferent de domeniul sau de activitate.

Dar multe companii folosesc mai mult decat un singur sistem de management. Pentru a facilita acest proces, ISO a decis ca toate standardele pentru sistemele de management ar trebui sa aiba aceeasi structura si sa contina termeni si definitii asemanatoare. Astfel, toate sistemele de management au la baza acelasi concept fundamental si aceeasi structura care permite implementarea a doua sau mai multor sisteme de management, in acelasi timp, intr-o organizatie, intr-un sistem integrat.

Implementarea si certificarea unui Sistem Integrat de Management aduce organizatiilor beneficii semnificative pentru ca permite economisirea semnificativa a resurselor in procesul de utilizare a standardelor:

  • timp mai redus alocat de angajati in procesul de implementare,
  • bani mai putini investiti in implementare si certificare (de exemplu, costul implementarii si certificarii celui de-al doilea standard este de obicei la jumatate de pret din primul standard),
  • birocratie redusa intrucat unele proceduri sunt comune,
  • reducerea timpului alocat de organizatie si angajatii sau pentru auditarea efectuata de auditorii Organismului de Certificare, ceea ce permite evitarea scoaterii indelungate a angajatilor din productivitate.

Standardele ISO precum ISO 9001, ISO 14001, OHSAS 18001 / ISO 45001, ISO 22000, ISO 27001 etc. pot fi implementate intr-un sistem integrat de catre IMM-uri, acestea adaugandu-si valoare organizatiilor atata timp cat anumiti factori cheie sunt luati in considerare. ISO a publicat deja un manual ajutator si va extinde viitoarele standarde in asa fel incat sa faciliteze implementarea si integrarea mai multor standarde.