Termeni cheie
Standardul este un document in care sunt precizate cerinte, specificatii, linii directoare si caracteristici ce se pot utiliza pentru a se asigura faptul ca materialele, produsele, procesele si serviciile corespund scopului lor final.
Standardele sunt emise / publicate / adoptate de organizatii de standardizare.
De exemplu, exista peste 19.000 standarde internationale publicate de ISO – Organizatia Internationala de Standardizare ce pot fi achizitionate direct de la aceasta sau prin intermediul membrilor sai (de exemplu ASRO in Romania – vezi www.asro.ro ).
Conformitatea cu cerintele acestor standarde internationale asigura consumatorul final si partenerii de afaceri de faptul ca produsele si serviciile sunt sigure, de incredere si de buna calitate.
Pentru afaceri, acestea reprezinta modalitati strategice pentru reducerea costurilor prin minimizarea pierderilor / erorilor si cresterea productivitatii. Ajuta companiile sa intre pe piete noi si faciliteaza comertul mondial liber si corect.
Extras din REGULAMENTUL (UE) NR. 1025/2012 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN SI AL CONSILIULUI din 25 octombrie 2012 privind standardizarea europeana, de modificare a Directivelor 89/686/CEE si 93/15/CEE ale Consiliului si a Directivelor 94/9/CE, 94/25/CE, 95/16/CE, 97/23/CE, 98/34/CE, 2004/22/CE, 2007/23/CE, 2009/23/CE si 2009/105/CE ale Parlamentului European si ale Consiliului si de abrogare a Deciziei 87/95/CEE a Consiliului si a Deciziei nr. 1673/2006/CE a Parlamentului European si a Consiliului
PARLAMENTUL EUROPEAN SI CONSILIUL UNIUNII EUROPENE,
având în vedere Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, în special articolul 114,
având în vedere propunerea Comisiei Europene,
dupa transmiterea proiectului de act legislativ catre parlamentele nationale,
având în vedere avizul Comitetului Economic si Social European (1),
hotarând în conformitate cu procedura legislativa ordinara (2),
întrucât:
(1) Obiectivul principal al standardizarii îl constituie definirea unor specificatii voluntare de ordin tehnic sau calitativ care sa poata fi respectate de produsele, procesele de productie sau serviciile actuale sau viitoare. Standardizarea poate viza diferite aspecte, precum standardizarea diferitelor clase sau dimensiuni ale unui anumit produs sau specificatiile tehnice de pe pietele de produse sau servicii pentru care compatibilitatea si interoperabilitatea cu alte produse sau sisteme sunt esentiale.
[…]
(19) Standardele pot contribui la sustinerea politicii Uniunii în confruntarea cu provocarile majore ale societatii, precum schimbarile climatice, utilizarea durabila a resurselor, inovarea, îmbatrânirea populatiei, integrarea persoanelor cu dizabilitati, protectia consumatorilor, siguranta lucratorilor si conditiile de munca ale lucratorilor. Prin încurajarea elaborarii de standarde europene sau internationale pentru produse si tehnologii pe pietele în expansiune din respectivele domenii, Uniunea ar putea crea un avantaj competitiv pentru întreprinderile sale si ar putea facilita comertul, în special pentru IMM-uri, care reprezinta o mare parte a întreprinderilor europene.
(20) Standardele reprezinta instrumente importante pentru competitivitatea întreprinderilor, în special a IMM-urilor, a caror participare la procesul de standardizare este importanta pentru progresul tehnologic din cadrul Uniunii. Este astfel necesar ca sistemul de standardizare sa încurajeze IMM-urile sa participe activ si sa ofere solutii tehnologice inovatoare la eforturile de standardizare. Aceasta include îmbunatatirea participarii lor la nivel national, nivel la care ele pot fi mai eficace datorita costurilor mai reduse si absentei barierelor lingvistice. Astfel, prezentul regulament ar trebui sa amelioreze reprezentarea si participarea IMM-urilor în cadrul comitetelor tehnice nationale si europene si ar trebui sa faciliteze accesul lor efectiv la standarde si sensibilizarea cu privire la acestea.
(21) Standardele europene prezinta un interes vital pentru competitivitatea IMM-urilor care sunt oricum, în anumite cazuri, subreprezentate în cadrul activitatilor de standardizare europeana. Prin urmare, prezentul regulament ar trebui sa încurajeze si sa faciliteze o reprezentare si o participare corespunzatoare a IMM-urilor la procesul de standardizare europeana, printr-o entitate care sa fie efectiv în contact cu IMM-urile si cu organizatiile care reprezinta IMM-urile la nivel national si care sa le reprezinte în mod adecvat.
(22) Standardele pot avea un impact semnificativ asupra societatii, în special asupra sigurantei si bunastarii cetatenilor, a eficientei retelelor, a mediului, a sigurantei lucratorilor si a conditiilor de munca ale lucratorilor, a accesibilitatii si a altor domenii ale politicilor publice. Prin urmare, este necesar sa se asigure consolidarea rolului partilor interesate din cadrul societatii în dezvoltarea standardelor, prin sprijinirea mai intensa a organizatiilor care reprezinta consumatorii, a celor de mediu si a celor care apara interesele societatii.”
Articolul 2
„Definitii
În sensul prezentului regulament, se aplica urmatoarele definitii:
1. „standard” înseamna o specificatie tehnica, adoptata de un organism de standardizare recunoscut, pentru aplicare repetata sau continua, a carei respectare nu este obligatorie si poate fi unul dintre urmatoarele:
(a) „standard international” înseamna un standard adoptat de un organism de standardizare international;
(b) „standard european” înseamna un standard adoptat de o organizatie de standardizare europeana;
(c) „standard armonizat” înseamna un standard european adoptat pe baza unei solicitari din partea Comisiei pentru aplicarea legislatiei de armonizare a Uniunii;
(d) „standard national” înseamna un standard adoptat de un organism de standardizare national;”
ISO (International Organization for Standardization) este cea mai mare organizatie la nivel mondial care elaboreaza voluntar Standarde Internationale. De la infiintarea organizatiei din 1947, aceasta a publicat peste 19.000 de standarde internationale care acopera aproape toate aspectele legate atat de procesele tehnologice cat si de afacere in sine.
ISO este o organizatie independenta, non-guvernamentala alcatuita din membri din 165 de tari. Acesti membri sunt organisme nationale care reprezinta organizatia ISO in tara lor de origine.
ISO Organizatia Internationala pentru Standardizare este o organizatie internationala independenta, neguvernamentala, cu un numar de 165 de organisme nationale de standardizare.
Prin intermediul membrilor sai, reuneste experti pentru a impartasi cunostinte si a dezvolta standarde internationale voluntare, bazate pe consens, relevante pentru piata, care sustin inovarea si ofera solutii la provocarile globale.
Secretariatul central care coordoneaza intreaga retea se se afla la Geneva, Elvetia.
Aflati mai multe despre structura ISO aici: https://www.iso.org/structure.html
Organizatia ISO este reprezentata in Romania de Organismul naţional de standardizare – ASRO.
Conform sectiunii „Info ASRO => Despre ASRO” publicata pe site-ul ASRO:
„Organismul naţional de standardizare – ASRO este o asociaţie, persoana juridica romana de drept privat, de interes public, fara scop lucrativ, neguvernamentala şi apolitica care functioneaza in baza prevederilor Legii nr. 163/2015 privind standardizarea naţionala şi Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii.
ASRO este platforma nationala pentru elaborarea si adoptarea standardelor europene si internationale.
Ca parte a comunitatii globale de standardizare, fiind membru al ISO, IEC, CEN, CENELEC si ETSI, ASRO joaca un rol important in punerea la dispozitie a unei platforme usor accesibile si necesare pentru o gama cat mai larga de parti interesate in vederea participarii acestora la activitatea de standardizare.
Aceasta ajuta la furnizarea solutiilor eficiente pentru afaceri competitive, sprijinirea obiectivelor politicilor publice, sprijinirea certificarii si supravegherii pietei si ofera un mecanism eficace de promovare a protectiei consumatorului si a responsabilitatii sociale.
Principalele atribuţii:
- Stabilirea principiilor şi metodologiei standardizarii naţionale
- Elaborarea şi aprobarea standardelor naţionale şi participarea la activitatea de standardizare europeana şi internaţionala
- Gestionarea fondului documentar de standarde şi publicaţii din domeniul standardizarii naţionale şi internaţionale
- Asigurarea informarii publice in domeniul standardizarii naţionale
- Editarea, publicarea şi difuzarea standardelor şi a publicaţiilor standardizarii
- Reprezinta ISO şi IEC in Romania şi apara drepturile de autor asupra standardelor internaţionale adoptate
- Oferirea de produse şi servicii utilizatorilor de standarde in scopul satisfacerii necesitaţilor acestora
Promovarea respectarii dreptului de copyright asupra standardelor europene adoptate - ASRO acorda la cerere marcile naţionale de conformitate SR (conformitatea cu standardele romane de produs) şi SR-S (conformitatea cu standardele romane de securitate)
La nivel european activitatea de standardizare este reglementata de Regulamentul 1025_2012
ASRO este membru cu drepturi depline la:
CEN – Comitetul European de Standardizare (01.01.2006) şi
CENELEC – Comitetul European pentru Standardizare in domeniul Electrotehnicii (01.02.2006)
ETSI – Institutul European de Standardizare in domeniul Telecomunicaţiilor (2005) la Categoria NSO – Organisme naţionale de standardizare.
iar la nivel internaţional la:
- Reducerea costurilor – Standardele Internationale ajuta la optimizarea / eficientizarea operatiunilor si in consecinta la cresterea profitului net.
- Imbunatatirea Satisfactiei clientilor – Standardele Internationale ajuta la imbunatatirea calitatii, a satisfactiei clientilor si cresterii vanzarilor.
- Accesul la piete noi – Standardele Internationale ajuta la indepartarea barierelor din calea comertului si la deschiderea pietei globale.
- Cresterea cotei de piata – Standardele Internationale ajuta la cresterea productivitatii si a avantajului competitiv.
- Beneficii asupra mediului – Standardele Internationale ajuta la reducerea impactului negativ asupra mediului.
Evaluarea conformitatii (Conformity Assessment) este procesul prin care se demonstreaza ca un produs, un serviciu sau sistem indeplineste anumite cerinte specifice continute de un standard.
Beneficii:
- Confera consumatorilor incredere sporita.
- Confera companiei un avantaj competitiv
- Ajuta organele de control sa verifice daca sunt indeplinite cerintele legate de sanatate, siguranta si mediu.
Principalele forme ale evaluarii conformitatii sunt certificarea, inspectia si testarea. Desi testarea este cea mai des utilizata, totusi certificarea este cea mai cunoscuta.
Dintre toate tipurile de standarde emise de organizatia ISO, unele dintre cele mai cunoscute sunt standardele pentru sisteme de management (Sistemul de Management al Calitatii, Sistemul de Management de Mediu, Sistemul de Management al Sanatatii si Securitatii Ocupationale, etc). Acestea se adreseaza organizatiilor (societati, asociatii, cabinete, etc) si managementului acestora, spre deosebire de standardele de produs, de exemplu, care sunt specifice produselor in sine. Sistemele de management furnizeaza organizatiilor un model de urmat, ingloband cele mai bune practici in domeniu. La fel ca in cazul tuturor standardelor ISO, acestea sunt rezultatul acordului expertilor la nivel international. De aceea, prin implementarea unui standard pentru sistem de management, organizatiile pot beneficia de experienta in management la nivel global.
Un sistem de management descrie setul de proceduri pe care o organizatie trebuie sa le indeplineasca pentru a-si atinge obiectivele. Aceste standarde pot fi aplicate oricarei organizatii, mari sau mici, indiferent de produsul sau serviciul pe care il furnizeaza si indiferent de domeniul sau de activitate.
Intr-o organizatie mica acestea pot sa nu fie oficiale, ci doar ‘our way of doing things’. Adesea aceste proceduri nu sunt scrise ci exista in mintea angajatilor. Insa cu cat organizatia este mai mare cu atat creste probabilitatea ca acestea sa fie regasite ca instructiuni scrise despre cum se procedeaza. Acelasi lucru se intampla si cand exista o cerinta legala in acest sens. Implementarea unui sistem de management asigura faptul ca nimic nu se omite si toata lumea stie ce are de facut, cand si cum.
Multe companii folosesc mai mult decat un singur sistem de management. Pentru a facilita acest proces, ISO a decis ca toate standardele pentru sistemele de management ar trebui sa aiba aceeasi structura si sa contina termeni si definitii asemanatoare. Acest lucru va economisi timp si bani in procesul de utilizare a standardelor, ajutand in acelasi timp si auditorii.
Un sistem de management eficient are multe avantaje, precum:
- utilizarea mai eficienta a resurselor
- imbunatatirea managementului riscului
- cresterea satisfactiei clientilor intrucat produsele si serviciile le asigura exact ce li s-a promis.
Toate standardele pentru sisteme de management au la baza principiul imbunatatirii continue. Organizatia care le aplica evalueaza situatia curenta, isi fixeaza obiectivele si dezvolta propriile politici, implementeaza actiuni pentru a atinge aceste obiective si apoi masoara rezultatele. Avand aceste informatii, eficienta politicii si a actiunilor intreprinse pentru a o pune in practica, poate fi permanent revizuita si imbunatatita.
Standardele internationale ajuta afacerile de orice tip si dimensiune sa lucreze mai eficient, sa-si sporeasca productivitatea si sa intre pe piete noi. De la companii mici la companii medii, aceste beneficii pot produce o diferenta semnificativa a cifrei de afaceri anuale, ceea ce reprezinta uneori diferenta dintre succes si esec!
Pentru IMM-uri, unele dintre beneficiile respectarii standardelor internationale includ:
- deschiderea pietelor la export intrucat produsele vor fi compatibile la scara globala
- cresterea eficientei
- cresterea credibilitatii si a increderii intrucat clienti din toata lumea recunosc standardele internationale.
- Organismele de acreditare sunt competente sa acrediteze organismele de certificare.
- Organismele de certificare sisteme de management sunt competente sa efectueze certificarea conformitatii companiilor cu standardele europene. Un organism de certificare are posibilitatea sa se acrediteze cu unul sau mai multe organisme de acreditare.
- Firmele de consultanta sustin companiile sa implementeze sistemele de management.
- Organism de certificare a controlului productiei in fabrica – un organism notificat, guvernamental sau neguvernamental, avand competenta si responsabilitatea necesare pentru a efectua o certificare a controlului in fabrica al productiei in conformitate cu norme procedurale si de administrare prestabilite
- Laborator de incercari – un laborator notificat care masoara, examineaza, incearca, calibreaza sau determina in orice alt mod caracteristicile sau performantele materialelor sau produselor.
- Organismele de certificare personal sunt furnizori de formare profesionala abilitati sa certifice persoanele fizice in conformitate cu standardele internationale, europene sau nationale (inclusiv standardele ocupationale).
- Agentia de certificare si implementare standarde internationale, europene si nationale este organizatia competenta sa furnizeze servicii specializate de informare, educare si intermediere pentru companiile sau profesionistii care doresc sau au nevoie sa demonstreze, in fata autoritatilor statului, partenerilor de afaceri nationali si internationali sau clientilor sai, faptul ca presteaza o activitate comerciala sau profesionala in conformitate cu standardele de bune practici din domeniul lor.
Agentia de certificare si implementare standarde internationale, europene si nationale este organizatia competenta sa furnizeze servicii specializate de informare, educare si intermediere pentru companiile sau profesionistii care doresc sau au nevoie sa demonstreze, in fata autoritatilor statului, partenerilor de afaceri nationali si internationali sau clientilor sai, faptul ca presteaza o activitate comerciala sau profesionala in conformitate cu standardele de bune practici din domeniul lor.
Mai concret, Agentia este puntea de legatura dintre clienti si Organisme de Certificare sisteme de management, standarde de produs si de personal, consultanti si furnizorii de formare profesionala.
Prin termenul de agentie utilizat in prezenta platforma se intelege definitia data in „Dexonline”:
„agentíe s.f. 1 Intreprindere comerciala specializata care exercita functia de intermediar in diverse tratate de afaceri, angajamente etc. ◊ Agentie imobiliara = intreprindere, societate comerciala care se ocupa cu vanzarea, cumpararea si inchirierea imobilelor si a terenurilor. ♦ (si agentie de presa) Institutie care culege informatii din toate domeniile, furnizandu-le presei. O telegrama a agentiei de presa a fost publicata imediat. ♦ Intreprindere care ofera un serviciu determinat. ◊ Agentie de voiaj = societate comerciala care furnizeaza diverse servicii privitoare la calatorii si vacante, precum vanzari de bilete de calatorie, rezervari hoteliere etc. Biletele de calatorie se procura de la agentiile de voiaj. ♦ (si agentie de bilete) Birou unde se vand bilete pentru spectacole, concerte etc. Persoanele care au cumparat bilete sunt rugate sa se prezinte la agentie (CA. PETR.) Agentie de publicitate = agentie care se ocupa cu diversele forme de reclama, pentru a atrage interesul public asupra unui produs, a unei activitati, a unei intreprinderi etc. Agentie de investigatii v. investigatie.”
Sursa: https://dexonline.ro/definitie/agen%C8%9Bie